Köp- och leveransvillkor

Ditt köp hos verkstadsshoppen

Dessa köp- och leveransvillkor gäller när du som kund handlar varor på verkstadsshoppen och
får varor levererade till dig i Sverige. Tänk på att alltid spara ditt kvitto eller faktura i samband med
ditt köp. Moms enligt gällande lag finns med på ditt kvitto eller faktura. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på
Verkstadsshoppen.se. Vi reserverar oss även för att produkter som visas kan komma att utgå ur
sortimentet samt för att produkter kan ta slut.

Garantier

För att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp, lämnar Verkstadsshoppen upp till 3års garanti för vissa produkter.  Verkstadsshoppens garanti täcker inte fraktskador eller skador du själv åkommit. Inom garantiperioden ersätts kostnader för att åtgärda fel på varan, t ex reparationer, reservdelar, frakter, förutsatt att varan är tillgänglig för reparation utan särskilda kostnader.

Leverans

Verkstadsshoppen skickar från flera lager och väljer fraktbolag åt dig för snabbaste service. Ibland kan en order komma att delas upp och skickas med två olika fraktbolag från två olika lager för att leveranstiden ska bli så kort som möjligt. Vid leverans ska du som kund uppvisa legitimation och bud visar bådas legitimation. Du som kund är ansvarig för att kontrollera din orderbekräftelse så att våra kontaktuppgifter till dig är korrekta inför leverans. Vid eventuell leveransförsening meddelar Verkstadsshoppen dig detta. Vid leverans till adresser med
vägbommar ansvarar du som kund för att bomnyckel finns tillhanda. Extra transportdagar kan tillkomma vid leverans till
en ö ller högt upp i sverige. För mer information vänligen kontakta verkstadsshoppen. Om du vill annullera din order kontakta oss så snart som möjligt.  Om serviceåtgärd i form av plock av order eller leverans har påbörjats kommer kostnad för denna service tas ut, även om du annullerar din order. Observera att vid annullering av order som redan skickats, mottagits eller inte hämtats ut debiteras du för frakten och även returfrakten inkl hanteringskostnader.

Viktigt att du förbereder dig inför verkstadsshoppens leverans.
Ditt ansvar som kund är att:
• Bereda fri väg till och in i din bostad/lokal så att varorna enkelt kan lämnas på en angiven plats.
• Säkerställa att din leverans går att bära in utan risk för att skada varor, person eller er egendom.
• Säkerställa att du kan ta emot leveransen när den anländer. Även om du låter någon annan ta emot din leverans är det
fortfarande du som ansvarar för att uppfylla villkoren i detta dokument eftersom det är du som ingått avtalet. Observera
att risken för varorna övergår till dig som köpare vid avlämnandet.
• Vid leverans ska du som kund uppvisa legitimation och bud visar bådas legitimation.

Verkstadsshoppen förbehåller sig rätten att bedöma om leverans kan ske utan risk för skada på person, varor eller egendom. Om
leverans inte kan genomföras på grund av hinder hos dig tar Verkstadsshoppen leveransen i retur. För en ny leverans debiteras du ett
belopp motsvarande din ursprungliga fraktkostnad, utöver din ursprungliga fraktkostnad.
Vid leverans ber vi dig att så snart som möjligt efter att du mottagit varorna kontrollera att du mottagit rätt produkter och
rätt antal samt att produkterna är hela. Om du upptäcker skada på emballage eller produkt öppna paketet och kontrollera innehållet ihop med anställd från fraktbolaget som lämnar varan. Finns det fraktskador hänvisar vi till fraktbolaget. Verkstadsshoppen tar inget ansvar för fraktskador.  Om du har fått en
felaktig produkt eller felaktigt antal produkter, ber vi dig att omgående ta kontakt med Verkstadsshoppen kundservice så att vi kan
hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Reklamation

Om en produkt som du har köpt visar sig vara felaktig har du möjlighet att reklamera produkten. Vad som utgör fel i
dessa sammanhang stadgas i Konsumentköplagen 16-21a§§. Vi är tacksamma om du tar kontakt med verkstadsshoppens kundservice så
snart du upptäcker felet. Vid reklamation ska alltid produkten returneras till verkstadsshoppen om inget annat överenskommits. Returen ska vara oss tillhanda så snart som möjligt efter att du upptäckt att det är fel på varan. Tänk på att varan ska emballeras på samma sätt som vid leverans,  då du bär ansvaret för transporten till oss. Vid reklamation, om du vill granska ditt ärende med en opartisk aktör kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun. Om verkstadsshoppen har motsatt sig ditt krav kan du som
konsument ha rätt att få tvisten prövad av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). verkstadsshoppen kommer att medverka i ett
eventuellt tvistlösningsförfarande. För alternativ tvistlösning online vid gränsöverskridande köp finns även EUkommissionens plattform för alternativ tvistlösning. Mer information finns bland annat på ARNs hemsida.

Kostnad för returer

Återbetalning av varuvärdet till dig vid retur sker på likadant sätt som betalningen vid köpet, om inget annat har
överenskommits. Om du vill returnera ditt köp eller inte hämtat ut ditt paket, debiterar verkstadsshoppen dig för frakten samt returfrakten inkl hanteringskostnader. Även vid nyttjande av
ångerrätten står du som kund för returfraktskostnaden. Är varan trasig eller att verkstadsshoppen skickat fel vara debiteras du inte